donderdag 15 januari 2015

Hallo,

* op dinsdagnamiddag leerden we over sneeuw en ijs....
- De dagen worden korter in de winter.
- Hoe is het weer in de winter?
- Wanneer begint de winter?
- Wat doet de zon dan?
- Is sneeuw altijd leuk?
- Wat gebeurt er met de planten onder de sneeuw?
- Wanneer mag je op ijs schaatsen?
- Wat is ijzel?

Water kan vast, vloeibaar of een gas zijn.
We deden proefjes met ijs,
We hebben zelf water uitgebeeld...zowel in vaste vorm, vloeibare en in gasvorm...;-)
Hoe we dit deden? Alleen de leerlingen en de juffen weten dit...Dus voor meer uitleg kan je altijd terecht in onze leefgroep.

*  We begonnen de dag met een spelletjeskring. Connor, Kyliegh en Thomas hadden een spelletje mee. De kids legden de spelletjes uit en daarna mochten de andere leerlingen meespelen. Leuk, hoor!

op donderdagnamiddag oefenden we eerst een gedicht in.
Maandag is het forum en dan zullen wij een gedicht voordragen.
Dus kids vergeet het gedicht zeker niet in te oefenen en vergeet ook niet dat je voorwerpen over de seizoenen mag meebrengen!!

Het is de 'Vogelweek voor scholen'. Wij deden hieraan mee.
We leerden verschillende vogels herkennen.
We keken naar een filmpje hierover.
Per groepje kregen we een verrekijker, lijst met de 'te vinden'- vogels op en een potlood.
We keken een kwartiertje door het venster van de klas en een kwartiertje door het venster van de refter...en tellen maar.....
Na het half uurtje bespraken we de verschillende geziene vogels.
We hadden het ook over bedreigde diersoorten.
We bespraken de verschillende oorzaken van sterfte van vogels. De link werd gelegd met wat mensen nodig hebben en dit soms te nadele van de dieren kan zijn.

Na de speeltijd bouwden we met blokken de plattegrond van de klas na.
We voerden enkele opdrachten uit:
- Waar staat dit/dat?
- Wat is dit?
- Hoe kan je je verplaatsen van de A naar B?
- Waar stond de fotograaf toen hij deze foto nam?
- ....

Groetjes uit leefgroep 2
Tot morgen!

de spelletjeskring:




de uitleg:






vogeltjes tellen ;-)













































bespreking: