vrijdag 4 september 2015

3 + 4 september 2015

Hallo,

(donderdag)
Vandaag zijn we gestart met het eerste project!
We leren over ons lichaam en hoe we gezond kunnen blijven.

Hiervoor moeten we ons lichaam natuurlijk goed kennen.
We begonnen met de lichaamsdelen.
Iedereen kreeg een kaartje met een lichaamsdeel op. 
Soms moesten we wel heel goed kijken. Bedoelen ze nu een vinger of een hand?
Elk kaartje werd op de juiste plaats van het lichaam op het bord gekleefd.

De zintuigen kwamen ook aan bod. 
Wat kunnen we met ons lichaam en hoe gaan we met onze zintuigen te werk?
We maakten hierover een oefening in onze bundel.
Vb: een gitaar kan je HOREN met je OREN
Vb: spaghetti kan je PROEVEN  met je TONG
Vb: kleuren kan je ZIEN met je OGEN
...
Het zintuig dat bij de prent het meest gebruikt werd, kreeg een kleurtje.

We zoomden ook al even in op het ZIEN met de OGEN.
Zag je al eens dat zwarte bolletje in je oog? Soms is het groot en soms is het klein.
Bij de poes kan je dat nog veel beter zien!
In het donker wordt de pupil groot en in het licht wordt hij kleiner. We deden dit trucje door onze
ogen met onze handen te bedekken en die heel snel weg te halen. Snel en dicht kijken was de boodschap!
We knutselden onze verjaardagskaart adhv een stappenplan en hoe kan het ook anders. Het werd een kikker met onze naam en geboortedatum op.

Na de speeltijd gingen we verder met het verkennen van ons lichaam.
We oefenden de lichaamsdelen met een leuk en lang gedicht.

Daarna deden we heel even 'dirigentje' als voorbereiding op de volgende oefening.

Daarna kwamen een tiental leerlingen naar voor die in alle rust een houding voordeden.
Het was precies yoga!!!
We hielden elke houding een 5-tal seconden aan. Dit was niet altijd makkelijk!

Tot slot hebben we ons lichaam levensgroot getekend. 
We werden in groepjes van 2 of 3 leerlingen verdeeld en gingen buiten op de grond liggen.
Onze partner tekende met een krijtje de omtrek van ons lichaam.
Wat was dat soms een grappig resultaat! Alle kinderen namen een andere houding aan.
De armen, benen en het hoofd waren heel duidelijk te zien.
Het viel ons op dat onze omtrek kleiner blijkt te zijn dan wat we voor ogen hadden.
Nu weten we goed hoe lang en breed ons lichaam is!

(vrijdag)
We gaan verder met ons project!

We slaan onze bundel terug open en we zoomen nog even in op alle afzonderlijke zintuigen.
Bij het oor leerden we de delen van het ook: de oorschelp, de gehoorgang en het oorlelletje.
Bij de juf zit in haar oorlel een oorbel!

Ook de dieren komen hier aan bod. Zo komen we heel wat leuke weetjes tegen:
Waar zitten de oren van een uil?
Hoe kan een vleermuis kijken in het donker?
Kunnen we alle geluiden van alle dieren wel horen?
Hoever gaat het geluid van een walvis?
...

We kennen alle lichaamsdelen, maar kunnen we ons lichaam nu ook tekenen?
We proberen het uit...

Tot slot starten we in de zithoek een gesprek over: Wat als één van de zintuigen niet of niet zo goed werkt?
Kunnen we deze mensen op een bepaalde manier helpen?
Willen al deze mensen ook  wel echt hulp? (altijd eerst beleefd vragen!)
Zijn er hulpmiddelen voor deze mensen die reeds bestaan en gebruikt worden?
Waar komen we die hulpmiddelen zoal tegen?
Welke zintuigen zijn bij doven, blinden... dan vaak beter ontwikkeld?
enkele foto's:










































































































 groetjes uit leefgroep 2
tot maandag!!

Maandag is het turnen! 
Vergeet je turngerief niet en je mag een flesje water meebrengen!!