vrijdag 23 oktober 2015

op een vrijdagmorgen in Ledegem ;-)

Hallo,

deze morgen begonnen we met een springsplitskring...We splitsten alle getallen tot 10 al springend ;-)! We oefenden en werkten aan onze conditie! Ideaal dus ;-)!

Daarna maakten we een 100-lijn..
Hoe lezen we de getallen?
spring naar het juiste getal....
schrijf het juiste getal

....Oei maar waar gaan we die  100-lijn ophangen?
De kids telden de steentjes op de grond...en kwamen tot de conclusie dat we ze niet konden ophangen (in 1 stuk) in de klas. Een probleem? Problemen zijn er om op te lossen.

We namen de meter, keken hoeveel meter we nodig hadden om de lijn op te hangen en gingen op zoek naar een plaats waar we onze 100-lijn die 9 meter meet op konden hangen. We gingen op zoek....
enkele kinderen namen de meter, de andere deden het met voetstappen, andere al tellend (de tegels ;-))...uiteindelijk vonden we een oplossing...oef!
We leerden over de meter, decimeter (van je ene oog tot aan de je andere oog) en de centimeter.

We vergeleken de lengte van onze klas met die van Elke en Dominique.
groter, kleiner dan...enz !

Na de middag hebben we de paddenstoel  even van dichtbij bekeken.
We stelden ons voor dat de juf een paddenstoel was en duidden de delen aan.
Gelukkig kennen we ze al goed!
- de hoed
- de plaatjes
- de ring
- de steel
- de voet
- de zwamvlok (niet de zwemvlok!)

Toen gingen we buiten kijken.
Met een spiegeltje gingen we even gluren waar die plaatjes nu precies zitten.
Heeft elke paddenstoel wel plaatjes? Nee hoor! Sommige hebben buisjes.
Vanuit de buisjes of van tussen de plaatjes vallen dan de sporen. Wanneer die op de aarde vallen
is dit het begin van een nieuwe paddenstoel...
Juf Elke heeft al een paddenstoel op een blaadje gelegd. Volgende  week gaan we eens kijken naar de 
sporen die uit de hoed gevallen zijn.

Voor het tweede deel van de namiddag hebben we onze wormenhotels nog eens van dichtbij bekeken.
Een regenworm kan je naar boven lokken door wat water toe te voegen of te tikken op de fles.
De worm van Caitlin liet al snel zijn kopje zien!
Ook die van Connor was snel boven komen kijken.
We hebben de wormen op een blaadje gelegd en de delen nu eens goed bekeken.
Zien we ogen? Neen.
Zien we oren? Neen.
Die heeft precies twee kopjes....
Hij bestaat precies uit allemaal ringetjes.
Als hij zich voortbeweegt trekt hij zich samen en terug uit. 

Maar we weten nog lang niet genoeg...
Daarom keken we naar een superleuk filmpje dat ons alle antwoorden op onze vragen kon vertellen.
Nu weten we dat:
Een regenworm niet uitglijdt omdat er mini-borsteltjes op zijn ringen staan.
Dat hij echt geen ogen of oren heeft maar wel het onderscheid kan maken tussen licht en donker.
Dat het dikke deel op zijn lijfje 'het zadel' heet en dat het zadel zich het dichtst bij het kopje bevindt.
Dat regenwormen zowel mannelijk als vrouwelijk zijn.
Dat de kleintjes uit eitjes komen.
...

Tot slot hebben we onze bundel genomen en heeft juf nog wat voorgelezen over de opruimers van het bos.
Nu weten we dat niet alleen de kriebelbeestjes hieraan meehelpen, maar dat ook de paddenstoelen een duitje in de zak doen!
enkele foto's:
*de kringen
























* project