vrijdag 20 november 2015

weekje van 16 tot 20 november

Hallo,

op maandag:
de brainstorm van ons project en daarna gingen we turnen:

De brainstorm:
(informatie en leuke uitstappen zijn altijd welkom!)



Project 3:

Hoe kunnen we het in de klas voor elkaar

zo gezellig mogelijk maken?



Thema’s:
Sneeuw: zwart-wit, koud-warm, kledij, oplossingen voor sneeuwhinder, sneeuwpop
Kerstmis: klokjes, warm en koude, kerstboom, rendieren, pakjes geven, quiz, griep, vrede, lekker eten, kerstballen, versiering, ijs, licht en donker, warme choco, sterren betekenis, liedjes, gezelligheid
                                                             

Wat wil ik weten en kennen
We willen leren over warm en koud, vuur en ijs.
Hoe en waar wordt speelgoed gemaakt? Hoe maken ze kerstbollen? Hoe maken ze glas?
Fantasieverhalen: De namen van de rendieren van de kerstman. Van waar komt het idee van de kerstfiguur?
Hoe vieren ze vrede in andere culturen?
Licht en donker? Waar komt de elektriciteit vandaan?
Waar komt de oorlog vandaag?
Hoe maak je een lampje?
Hoe maak je kerstkoekjes?
Van waar komt de sneeuw?

Wat wil ik zijn of kunnen?
We kunnen ruzies bijleggen.
We kunnen lief en vriendelijk zijn voor elkaar.
Behulpzaam zijn in de klas en op de speelplaats.
We roepen niet naar elkaar, we zijn rustig.
Op de speelplaats niet vechten en niemand uitsluiten of uitlachen.
Er mag al eens een complimentje vallen.

Wat wil ik doen?
Koekjes bakken, vals sneeuw maken, liedjes zingen, choco drinken, knutselwerkjes maken, leuke foto’s maken, licht uitdoen en kleine lampjes zetten, taart kopen, cadeautjes geven aan elkaar, kussens en beren in de zetel.
Bezoek brengen aan museum of fabriek (speelgoed, oorlog)


op dinsdag maakten we de plattegrond van de klas in de klas.
We gebruikten hiervoor onze schoenen en ons lichaam. Leuk, hoor!
Daarna was er zedenleer en godsdienst.

Ons eindproduct (van het vorige project) is bereikt! yes!!
We hebben een zelfgemaakt tentoonstellingsboek van onze tuin!
Wensen jullie een rondleiding in het eekhoorntjesbos dan kunnen jullie altijd rekenen op de kikkers van leefgroep 2! Het bos, dieren, bomen, seizoenen...en nog zoveel meer hebben geen geheimen meer voor hen!
Knap!!


We bespraken ook het verslag van de leerlingenraad!


op donderdagnamiddag  is onze herfstwandeling door Ledegem in het water gevallen... Jammer! Door de regenbuien hebben we deze activiteit rond het oriënteren en kaartlezen uitgesteld naar (hopelijk) volgende week.

We zijn dan maar alvast aan de slag gegaan met het nieuwe gezellige project. Nadat het voorblad en het projectoverzicht in de map werden gestopt, gingen we aan de slag met een supergroot blad. Daar stond een grote prent op met de woorden warm, koud, licht, donker, gezellig en niet zo gezellig. We bespraken welke kleuren er in onze samenleving gebruikt worden voor koud, donker en licht. Al snel haalden we de kleuren rood, blauw en geel boven. Alles wat op onze prent warmte aantoont, werd rood gekleurd. Zo gingen we verder voor het licht en de koude elementen... Dit ging heel vlot!
Het tweede deel van de prent werd besproken in de kring. Wat is nu precies 'gezelligheid'? Waar op de prent lijkt het erg gezellig? Of helemaal niet zo gezellig...
We hadden het woord 'gezellig' als snel gelinkt aan: warmte, samen, knus, dicht, zachte muziek, lichtjes in het donker, kaarsjes, samen aan tafel, samen in de auto...

Het volgende blad was een knipopdracht. Aan de rand van het blad vonden we een tiental mini-prentjes met ideetjes. Elke leerling ging voor zichzelf kiezen welke prenten hij of zij het gezelligst vond. Er mochten 4 prenten gekozen werden en die werden dan onderaan het blad in de open haard gekleefd en ingekleurd. In de kring gingen we dan vertellen waarom we voor deze prentjes hebben gekozen. Bij velen kwamen we aan een verschillend resultaat. Maar het woordje 'samen' is wel heel veel gevallen.
Er werden ook duo-prenten vergeleken. Bij elk paar werd door de leerlingen verwoord waarom het op de ene prent gezelliger en knusser was dan op de andere. Ervaringen werden nogmaals gedeeld. (vb: wat weten we over over daklozen...)
Ook de winterfeesten kunnen heel hartverwarmend zijn. We zochten op onze grote schoolkalender in de klas op wanneer het Kerstmis, Carnaval, Driekoningen en Nieuwjaar is dit jaar.

Speeltijd!

Tijdens het laatste uurtje heeft de juf zich vooral toegespitst op de specifieke vragen van de leerlingen. Een grote vraag was 'Waar komt de Kerstman vandaan?' Nu weten ze dit heel goed. De link met Amerika en de 'cola' werd uitgelegd en we keken naar enkele reclamespotjes van dit merk. Wat is de bedoeling van die reclame? Zijn de producten die in reclame aangeprezen worden altijd zo goed voor ons? We hebben dit even kritisch bekeken, maar we moeten wel zeggen dat de cola-reclame wel heel knap in elkaar zit... Vooral de heel bekende spot met de vrachtwagens en de lichtjes tonen ons alle aspecten van het knusse gezellige samen-zijn.
We leerden ook over het maken van een kerstbal. Uit wat is die gemaakt? (nu nog steeds??) En vooral... HOE wordt die gemaakt? Op een filmpje zagen we hoe een ambachtelijke glasblazer te werk ging. Dit is echt wel een kunst!
We hebben ook al snel eens overlopen waar we morgen verder gaan...



op vrijdagvoormiddag hadden we ons forum. We maakten kennis met het volgende talent: beeldknap!
Enkele tips:
- bij het studeren een mindmap gebruiken
- belangrijke dingen in een leesles aanstippen met fluostift
- bij het knutselen: durf eens iets anders te maken dan een tekening! (niks is fout alles is goed)
- ....
Ook deze keer kunnen we weer eikels verdienen!
 
Na de middag begonnen we naar goede gewoonte met een korte quiz.
Wat weten we nog van de vorige les? Herhalen in altijd een beetje studeren.

Het volgende blaadje in onze bundel ging over de kleine gewoonten in de verschillende landen. (Polen, Scandinavië, Engeland...)
Vb: de mistletoe, de geiten van stro, het stro op de vloer en op tafel, het eten van oplatek...

Vandaag hebben we ook geleerd hoe de winterfeesten gevierd worden in de hele wereld.
We keken op een grote kaart van de wereld en met een roze stipje stond aangeduid waar België is.
Wat zijn wij een klein landje!!!
Alle werelddelen zijn aan bod gekomen.
Wisten jullie zelfs dat het in bepaalde Arabische landen verboden was om Kerst te vieren? Wat erg!
En dat ze in Amerika wel hun volledige huis en tuin met lichtjes versieren?

We hebben ook nog wat verder over de rendieren van de kerstman verteld en we mochten er ook eentje inkleuren.
Later gaan we dan stemmen welke we met de klas de mooiste vinden en die krijgen dan een plaatsje in de gang met de correcte rendiernamen erbij.

groetjes uit leefgroep 2
MAANDAG IS ER GEEN SCHOOL!!!

Enkele foto's:
****************** plattegrond in de klas van de klas ;-)






****************** werken in de projectmap

























****************** ons bosboek over het eekhoorntjesbos is af!!!

























****************** het forum (foto's zijn genomen door de kids)