dinsdag 5 januari 2016

maandag 4 tot vrijdag 8 januari 2016

Hallo op de eerste schooldag van het nieuwe jaar 2016!!

Na het vieren van de verjaardag van Elouise zijn we naar goede gewoonte gestart met een brainstorm in de kring.
Proficiat Elouise met je verjaardag!!!


We begonnen met een ronde HOE-vragen.
Dit kan uiteraard over om het even wat gaan...
Dit zijn ze dan!


STAP 1: Stellen van de HOE-vragen:
Hoe is cement gemaakt?
Hoe zijn pantoffels gemaakt?
Hoe maken ze de materialen voor een boot?
Hoe komt het dat je vissen niet meteen ziet als je in de zee springt?
Hoe maak je stoffen?
Hoe maak je CD ’s?
Hoe maak je machines?
Hoe maak je ijzer?
Hoe worden meubels gemaakt?
Hoe maak je spiegels?
Hoe maken ze eten voor de vissen?
Hoe maak je plastic?
Hoe maak je krijt?
Hoe maken ze de series op tv?
Hoe verzorg je een paard?
Hoeveel vogels zie je in de winter?
Hoe maken ze geld?
Hoe maken ze kaders voor schilderijen?
Hoe maken ze papier?
Hoe maken ze bestek en borden?
Hoe maken ze boxen?
Hoe maken ze wasco’s?
Hoe maken ze een telefoon?
Hoe maken ze een schoolbord?
Hoe maak je ballen?
Hoe komt het dat de mensenhaai het snelst is?
Hoe maak je stofzuigers?
Hoe maak je een kopieermachine of laptop?
Hoe maak je een klok?

STAP 2: Hieruit hebben we 3 grote kernen uit geselecteerd.
Mogelijkheid 1: Grondstoffen: Hoe en waaruit is alles gemaakt?
Mogelijkheid 2: Hoe komen we  tot een schoen?
Mogelijkheid 3: Hoe komen we aan elektriciteit?


STAP 3: Stemmen!!
We gaan omgedraaid in de zetel zitten en de ogen gaan dicht.
Uit de stemming is gebleken dan de voorkeur uitgaat naar mogelijkheid 3.
We gaan ons verdiepen in de wereld van de elektriciteit.


STAP 4: Hoe pakken we het project aan?
We staan terug stil bij wat we willen weten, kunnen en doen. (hoofd, hart en handen)
Enkele ideetjes:


HOOFD: Weten en kennen:
- Waar komt elektriciteit nu precies vandaan?
- Hoe komt elektriciteit in je huis?
- Hoe verplaatst elektriciteit zich?
- Hoe maken we elektriciteit?
- Hoe komt het dat de lampen branden als je op de schakelaar duwt?
- Hoe maken ze die kabels?
- Kunnen we elektriciteit zien?
- Hoe komt het dat een CD in een radio draait en afspeelt?
- Heeft iedereen recht en toegang  tot elektriciteit?
- Wat kunnen we bereiken of verkrijgen van elektriciteit?
HART: zijn en kunnen
- proefjes !
- filmpje maken over elektriciteit
- dozen met onderdeeltjes om een toestel te maken (Sint)
- elektriciteitsmeter controleren
HANDEN: doen
- Maken van een CD.
- Maken van een telefoon.
- lampje maken.
- elektrisch toestel namaken.
- elektrisch circuit maken.
- bezoeken van een fabriek elektriciteitscentrale
- een dag zonder elektriciteit
Het belooft boeiend te worden!!!
Tips, leuke uitstappen, informatie is altijd welkom!!!

Donderdag vullen we onze vraagjes nog wat aan en beslissen we wat ons eindproduct zal worden!! Spannend!

We gingen turnen!!

Op de tweede dag van het nieuwe schooljaar hadden we godsdienst en zedenleer.
We sloten de dag af met een zoektocht in  verschillende kranten:
- Hoeveel kranten kennen jullie?
- Wat kan je allemaal zien in een krant?
- Waarom staan sommige teksten in he groot of klein?
- Hoe wordt een krant gemaakt?
- Hoe schrijven journalisten een artikel? (de 5 w's) Klopt dit?
- Hoeveel kost een krant?
- ...
We deden een stellingenspel over 'kranten'!
We toonden emoties met ons gezicht!!
We sloten de dag af met een ritmische oefening!

Donderdag zijn we gestart met het project! We begonnen met een verhaal over 'ikkitikkietijd'... Wat is dat nu?
Het verhaal gaat over een jongen van onze leeftijd en 's morgens gaat de wekker niet af... Hoe komt dit?
Doorheen het verhaal merken we dat niet alles op dezelfde energie werkt.
De mens heeft voedsel nodig.
De auto heeft benzine nodig.
De wekker heeft een batterij nodig.
De broodrooster heeft elektriciteit nodig.
We leerden dus al een handvol soorten energie.


Voor we met het nieuwe project aan de slag zijn gegaan, hebben we een bezoekje gebracht aan de bieb.
Dat was ideaal want zo hebben we al heel wat informatieve boeken kunnen verzamelen.


Vrijdag gingen we weer wat verder op pad...
Deze keer werden de leerlingen in groepjes verdeeld. Telkens zat er één leerling bij van het derde leerjaar.
Elk groepje kreeg een spannend stripverhaal over de herkomst van fossiele brandstoffen.
We merkten ook op dat deze brandstoffen: steenkool, olie en gas niet onuitputtelijk zijn. Deze kunnen dus op raken...


Bij de volgende opdracht gingen we op zoek naar allerlei voorwerpen die energie nodig hebben om te werken.
We vonden vanalles:
De vissen en wijzelf: hebben VOEDSEL nodig.
De klok, de gsm van juf: heeft elektriciteit uit een BATTERIJ nodig.
De aansteker voor de kaarsjes: heeft gas nodig.
De lampen: hebben elektriciteit van het electriciteitsnet nodig.


We hebben echter nog andere  energiebronnen...


Bijkomende vragen van juf:
Wat heeft een vlieger nodig? Wind-energie
Wat heeft een plant nodig? Zonne-energie
Wat heeft een auto nodig? aardolie (benzine of diesel)
Wat heeft een barbecue nodig? houtskool


De leerlingen gingen voor het laatste half uurtje in duo's aan de slag met de bieb-boeken.
Ze keken naar de prenten en lazen de uitleg.
Daarna mochten ze hun wist-je-datjes delen met de klas!

Ons nieuwe project is :  Hoe kunnen we elektrische toestellen maken?


enkele foto's: