vrijdag 15 april 2016

weekje 11-15 april 2016

Hallo,

deze week sprongen de kikkers in hun reken- en taalboeken.

Een brainstorm voor een nieuw project kwam er ook aan:
Een rondje HOE-vragen van leefgroep 2
Hoe kan je klei maken?
Hoe groeit haar?
Hoe maak je een cd?
Hoe kunnen we kunstenaar zijn?
Wat is het verschil tussen de vissen en zeezoogdieren?
Hoe kan je oorbellen maken?
Hoe maak je een strip?
Hoe maak je kunst?
Hoe kunnen we een telefoon of radio maken?
Hoe komt er dat er golven zijn?
Hoe wordt zand gemaakt?
Hoe maak je ijzer?
Hoe wordt een boot gemaakt?
Hoe komt het dat een boot blijft drijven?
Hoe kan je weten welke dieren in de zee leven?
Hoeveel dieren leven in de zee?
Hoe worden schelpen gemaakt?
Hoe komt er dat er zoveel water in de zee is?
Hoe is de zee ontstaan?
Hoe komen we aan eb en vloed?

 HET NIEUWE PROJECT WERD GEKOZEN:

Project: Hoe kunnen we een boot laten drijven?

HOOFD
Wat willen we leren?

Wat drijft er en wat zinkt er?
Hoe is een boot gemaakt?
Waarom blijft iets drijven?
Hoe is water gemaakt?
Hoeveel water is er op de wereld?
Hoe wordt water vervuild?
Wat zijn de gevolgen van vervuiling?
Welke soort boten bestaan er?
Wat zijn de delen van de boot?
Wie werkt er op de boot?
Waarom is er eb en vloed?
Waar komt zand vandaan?
Welke soorten dieren en planten leven er in en bij de zee?


HART
Wat willen we kunnen of zijn?

Opzoeken en determineren welke zeevogel, schelp, zeedier, zeeplant we zien
Proefjes uitvoeren met water
We willen ons bewust zijn van de milieuproblemen
We willen een zelfgemaakte boot doen drijven door de juiste materialen te gebruiken


HANDEN
Wat willen we doen?

Uitstap naar de zee
Vissen observeren
Toneel over de zee
Een zee-kijkdoos maken
Oorbellen en een ketting maken met schelpen
Klas in een zee veranderen
Bloemen maken
Varen met een boot , een duikboot
Sealife bezoeken
Fossielen zoeken
Determineren van zeedieren, schelpen en zeeplanten en vogels.
Bouw van de vis bestuderen
Waterhotel bezoeken

We werkten verder aan onze moederdaggeschenkjes.
We naaiden, naaiden, naaiden, naaiden onze werkjes verder af.

Eindelijk mochten we onze werkbakjes versieren...
We kozen uit kleuropdrachten, kleefoefeningen, stickers en nog veel plakkerige dingen. Iedereen kon zijn eigen creatie maken.

Er werden enkele foto's genomen van de voorleeskring.

Het 3de kleuter kwam op bezoek en samen leerden we verder over de avonturen van Pistache.

We vierden de verjaardag van Nolle en Ferre!!
Proficiat aan beide!
We smulden van de lekkere broodpudding!! Njam, njam!!!


We voerden verschillende proefjes uit.
We planden de kalender vol met verschillende activiteiten.

Volgende week woensdag willen we op uitstap maar we hebben vervoer nodig.
Zijn er ouders die kunnen meegaan en vooral die ons kunnen naar Roeselare heen-en terugbrengen.
We gaan een bezoekje brengen aan de VDAB Roeselare.

We voerden meetopdrachten met de meter uit.
Ook de centimeter kwam aan bod.


Er was er nog eentje jarig!!!
Gelukkige verjaardag, Irena!

We mochten fruitbrochettes maken...njam, njam!!!



Nu de lente in het land is bespraken we wat je moet hebben om zaden te laten groeien....enne....

daarna gingen we buiten verschillende zaden zaaien.
 

Spannend...
plantje kom maar vlug eens piepen
zodat we van je kunnen genieten...



We hebben zelf onze T-shirts mogen ontwerpen. We maakten eerst een voorontwerp op papier en zetten dit om op een echte T-shirt. Dit was echt super. Met dank aan de mama Connor en Caitlin voor de vele T-shirts! Bij de evaluatie kwam het ontwerpen en schilderen op de eerste plaats.
 

Leerlingen die klaar waren mochten het voorblad van het nieuwe project reeds personaliseren.
 

We sloten de dag af met een spannend verhaal over de nautilus. Jullie eekhoorn vertelt jullie wel waarover dit verhaal gaat...


groetjes uit leefgroep 2

Enkele foto's: