vrijdag 3 februari 2017




Hallo,

Op maandagnamiddag gingen we onze beentjes strekken in de turnzaal.

We werkten in onze projectbundel.
We maakten kennis met het verkeer door de eeuwen heen, de taken van de man en de vrouw, het speelgoed, de voertuigen…
We vormden onze mening over bepaalde citaten ivm dit thema.

We ontdekten wat een eeuw is. We pasten dit toe op een eeuwenband. Het 3de leerjaar kreeg afbeeldingen met data van verschillende soorten speelgoed. Als opdracht moesten ze de data op de correcte plaats op de eeuwenband plaatsen.

De (meegebrachte) voorwerpen werden adhv een kijkwijzer besproken!



Donderdag was het aan de leerlingen om zelf een stukje les te geven.
We keerden terug in de tijd op vlak van het onderwerp 'communicatie'.
Hierbij denken we dan aan het uitvinden en de evolutie van: het internet, de radio, de televisie...
We gingen zelfs zo ver in de tijd dat we het even hadden over het spijkerschrift, de hiƫrogliefen, rooksignalen, signalen met de trom...
Er werden groepjes gemaakt en elk groepje kreeg enkele korte tekstjes met wat extra uitleg.
Dit mochten ze dan in de kring aan hun medeleerlingen vertellen.
Een namiddag vol nieuwe weetjes dus!
We sloten deze leerstof af met een leuke quiz!
Welke boodschap past bij welk communicatiemiddel... Dat was eventjes nadenken, want het moest uiteraard het meest handige en snelste middel zijn!

Rolande was donder-en vrijdag op nascholing.
Dominique en Els waren de begeleiders van dienst ;-)!

We werkten met ‘de kinderspelen van Pieter Breughel’.
Op een tekening van een open ruimte tekenden we hoe de kinderen nu spelen.
Dit vergeleken we achteraf met het schilderij.
We leerden verschillende weetjes over Pieter!
Het is geschilderd door Pieter Breughel. Hij vond het leuk om te schilderen wat hij rondom zich zag. Hij zag rondom zich dikwijls kinderen spelen en hij vond het wel eens een leuk idee om al die kinderen te schilderen. Wat hij geschilderd heeft kan je zien op het schilderij.
Pieter Breugel leefde heel lang geleden. Hij schilderde graag wat hij rondom zich zag. Omdat hij rondom zich dikwijls spelende kinderen zag, heeft hij van die spelende kinderen een schilderij gemaakt.
We ontdekten heel veel spelletjes op het schilderij. 

Het verslag van de leerlingenraad werd besproken.
Groetjes uit leefgroep 2

 Enkele foto's: